Etichete

, , , , ,

Romeo şi Julieta

Vă puteţi imagina piesa „Romeo şi Julieta” jucată „pe mute”, fără niciun cuvânt, doar din mimică, gesturi, dans şi mişcări acrobatice? Nici eu nu am putut. M-am convins că se poate doar după ce am văzut spectacolul imaginat de regizorul Uray Péter şi interpretat ieri, 12 mai 2010, pe scena Teatrului de Stat Oradea, de către Studio M, o trupă de actori-dansatori din Sfântu Gheorghe.

Scrierea lui William Shakespeare a fost „spusă” în 60 de minute doar cu suspine, icnete, gemete şi cu mult, mult efort fizic. Mişcări impresionante, aproape acrobatice, greu de văzut pe scenele din România, au ţinut audienţa cu sufletul la gură. Nu pentru că nu am fi ştiut deznodământul, ci pentru că eram cu toţii foarte curioşi să vedem cât de departe se poate duce imaginaţia regizorului/coregrafului. Iar imaginaţia s-a dus foarte departe.

O coregrafie mai mult decât spectaculoasă dezvăluie treptat drama celor doi îndrăgostiţi nefericiţi. Intriga se deduce uşor, scenele care duc la inevitabilul sfârşit al celor doi sunt reactualizate într-un mod unic. Actorii joacă doar cu corpul şi faţa. Incredibil cât de bine se poate spune totul fără cuvinte!

Lipsa cuvintelor accentuează trăirile şi scoate în evidenţă jocul actorilor.

Dacă aveţi ocazia s-o vedeţi, vă recomand din suflet piesa în această montare. Să nu vă fie teamă că o să vă plictisiţi! Să nu credeţi că lipsa vorbelor diminuează substanţa poveştii! Ba, dimpotrivă, lipsa lor accentuează trăirile şi scoate în evidenţă jocul actorilor. Decorul, minimal, dar extrem de ingenios şi versatil, permite câteva numere de-a dreptul acrobatice. Faptul că se joacă cu publicul pe scenă vă aduce exact în mijlocul acţiunii. Şi, vă asigur că este multă acţiune. Singurul meu regret este că n-aş fi ştiut că piesa se joacă la Oradea, dacă nu mi-ar fi spus o prietenă care e actriţă.

Studio M a fost înfiinţat în anul 2005, la Sfântu Gheorghe, de către directorul artistic Uray Péter, ca şi Atelierul experimental de teatru-mişcare din cadrul Ansamblului de dansuri folclorice “Trei Scaune.

Îmi permit să vă dau un sfat: recitiţi piesa înainte de spectacol. O să vă împrospăteze memoria şi o să vă ajute să înţelegeţi mai bine modul în care sunt exprimate artistic anumite scene.

Lucian Cremeneanu