Etichete

, , , , , , , , , ,

15

Djabe, live pentru a doua oară în Oradea. De la stânga la dreapta: Zoltán Kovács, Ferenc Kovács, John Nugent (invitat), Szilárd Banai, Tamás Barabás, Gulli Briem (invitat), Attila Égerházi.

A fost foarte dezamăgitor să văd doar 80 de oameni în sala Filarmonicii la concertul Djabe de sâmbătă, 2 martie. Pe lângă lansarea unui album nou și prezența a doi invitați de marcă (Gulli Briem, bateristul grupului islandez Mezzoforte, și saxofonistul canadian stabilit în New York John Nugent), concertul mai prezenta și o premieră tehnică locală – primul concert cu sunet surround 5.1. Nu sunt sigur, dar e posibil să fi fost chiar o premieră națională.

La o zi după concertul pe care l-a avut în Budapesta, trupa Djabe a sosit în Oradea cu o desfășurare tehnică de amploare. O scenă plină de instrumente și o instalație de sunet performantă care a răspîndit în Sala Enescu-Bartók a Filarmonicii din Oradea un sunet foarte curat și echilibrat. Inutil să adaug că în centrul atenției se aflau unii din cei mai buni muzicieni și instrumentiști care au călcat pe aici în ultimii ani.

07

Un concert mare în fața unui public mic

Sistemul surround a creat senzații foarte plăcute. Atunci când sunetele te înconjoară, experiența ca spectator este mult mai intensă. Să nu credeți că a fost un pseudo-surround. Nu! Sunetul a fost diferențiat clar. Anumite instrumente și sunete au fost „aruncate” în boxele de spate grație unui mixer digital și a unei puzderii de microfoane, în timp ce altele erau jonglate între boxele de față, în funcție de ce se întâmpla pe scenă. Rezultatul a fost spectaculos.

Setlist-ul a fost orientat pe materialul noului album, dar s-au cântat și piese clasice din repertoriul trupei. Cei doi invitați, Briem și Nugent, au intrat pe scenă ori de câte ori a fost nevoie, completând cântece complexe, executate impecabil. Nelipsitele momente de virtuozitate, atât de apreciate de publicul de jazz, au creat și aici o oarecare rumoare. S-a cântat și la instrumente provenite din diverse culturi exotice, cum ar fi angklung-ul, un instrument indonezian aflat în patriomoniul UNESCO.

09

Angklung, un instrument indonezian aflat în patriomoniul UNESCO.

Revenind la pustietatea dezolantă din sală, am avut discuții cu câțiva amici despre prețul biletelor (50 de lei, adică 11 Euro). Eterna dilemă – nu e mult pentru un asemenea concert, dar e mult pentru puterea de cumpărare – este completată de scăderea evidentă a interesului local pentru muzica de nișă, indiferent cât de mare e numele de pe afiș. E limpede că la un astfel de concert nu se poate intra cu 10 sau 20 de lei. Ceva trebuie schimbat în promovarea și vânzarea biletelor. Simpla anunțare a evenimentului nu mai este suficientă, iar atragerea spectatorilor din alte orașe și județe mi se pare esențială.

Djabe („libertate” în dialectul african ashanti) este o formație din Ungaria, apărută în 1996, care combină jazz și world music. Trupa, care are propria casă de discuri, a lucrat mult în ultimii ani cu Steve Hackett, fostul chitarist al grupului Genesis. „Down & Up”, lansat în concertul de la Oradea, este al 18-lea album al trupei.

Evenimentul a fost organizat de Art Production, grupul UDMR din Consiliul Județean Bihor și Asociația Varazshegy–Theatron. Mulțumiri, Joe Balogh.