Etichete

, , , ,

08

Salonul Vinurilor Millésime începe vineri, 8 Iunie, în Cetatea Oradea. Centrul de Cultură și Civilizație a Vinului Millésime vrea să îi aducă pe orădeni (și nu doar pe ei) mai aproape de fascinanta lume a vinurilor premium. De la cercul restrâns al membrilor săi, Millésime se deschide către toată comunitatea printr-un eveniment care își propune să prezinte o selecție a celor mai bune crame și vinuri din România. Firește, nu vor lipsi nici vinurile de peste hotare.

De partea de comunicare a festivalului se ocupă Agenția Globencer. Am fost curios să aflu de la directorul acesteia, Mihai Pop, cum s-a născut logo-ul salonului și ce concepte i-au stat la bază. La final găsiți și un material video de 3:50 min în care Mihai explică ce și cum.

Mihai Pop

Mihai Pop, 38 de ani, este teolog de formație, fost profesor de religie. Bistrițean la origine, a devenit orădean din 2004. A activat la Agenția de Publicitate Utopium până în 2010, în 2011 a fondat Agenția Bizmart, iar în 2018 înființat Globencer, o companie despre care spune că vrea să contureze cât poate de bine serviciul de influencing – influențare a percepțiilor comerciale și culturale ale publicului larg.

 

Lucian Cremeneanu: Cât de important este logoul pentru o companie? Dar pentru un salon de genul acesta?

Mihai Pop: Logo-ul are o valoare intrinsecă mică. Poate fi reprezentat din linii, cercuri, fonturi, acronime și culori. Ce stă în spatele lui, întreaga comunicare, modul în care sunt construite elementele de comunicare, modul în care sunt concepute logurile, dau valoare felului în care clienții pot să-și imagineze ce pot găsi dincolo de logo. E un prim pas spre branding.

L.C.: De unde a pornit ideea logo-ului pentru Salonul Vinurilor Millésime?

M.P.: Pentru Millésime, logo-ul a fost construit ținând cont de filonul principal care e vinul, de publicul țintă de azi, cel care înțelege vinul dincolo de băutură și îl vede ca poveste și care e dispus să înțeleagă locul de unde acesta provine, a terroir-ului, a istoriei, geografiei și climei locale.

Publicul acesta interesat de vin nu este foarte în vârstă, e undeva între 30 și 55 de ani. Cam acestea sunt generațiile potente financiar, așezate și deschise să se încarce emoțional și mental cu povestea vinului.

07

În primul rând am exclus simbolurile extrem de folosite în logourile care reprezintă evenimentele de vin sau cramele (pahar de vin, struguri, frunza de viță-de-vie). Ne-am dorit un logo cu identitate aparte, proaspăt, care să fie valabil și în următorii 5-10 ani. Când îl vezi într-un grup de logo-uri să îl remarci ca pe ceva diferit, dar făcând parte din industria asta.

Mai mult, am vrut să-i dăm apartenență locală. Aici e vorba de Oradea, salonul e organizat în Cetatea Oradea. Ne-am trezit cu un alt simbol extrem de folosit pentru reprezentarea orașului – n-am vrut bastioane sau forme de ziduri. Am vrut să fie subtil, dar prezent. Și atunci am ales inima cetății, pentagonul, care în logo ia forma cupei de vin.

 

10

În același timp am ținut cont de paharul profesional de degustare de vin Magnifico, un pahar foarte valoros, unul dintre cele mai folosite de către degustători. Am pornit de la perspectiva modernă de prezentare a vinului, de la felul în care localurile ce pun accent pe vin, și-au conceput designul interior, cu textura lemnului păstrată, dar cu foarte multă geometrie folosită în prezentarea sticlelor de vin – acele rastele diferite de ceea ce suntem obișnuiți.

12

Un alt punct de vedere de care nu puteam să nu ținem cont este cercul – sticlele sunt cilindrice, marea majoritate a paharelor de vin sunt cilindrice de la bază și picior până la cupă, dopul de plută, de asemenea rotund. Aceasta ne-a permis să argumentăm nu doar cercul ca punct de bază în construirea logoului, ci și culorile utilizate în comunicare.

11

09

Reprezentarea grafică a vinului care se rotește în pahar a fost un alt element de care am ținut cont. În jurul vinului se adună oameni, se nasc povești, istorii și poate chiar civilizații întregi. Din cetate am luat doar curtea interioară, dacă e să vorbim de ceva concentric, totul se învârte în jurul punctului central. Am tăiat în cele 5 cercuri un model, dar am păstrat forma geometrică. Am ales culoarea auriu, un auriu domolit, nu agresiv și epatant. Am ales acel auriu care dă valoare lucrurilor…

L.C.: Le dă ștaif…

M.P.: Exact! Logoul poate să preia culori dintr-o paletă grafică mai largă, de la un mov închis până la albastru sau la roz pudrat. Să nu uităm că ultraviolet este culoarea anului recomandată de institutul Pantone, care vine și cu niște recomandări pentru culorile complementare.

 

06

L.C.: Au fost mai multe idei pe care le-ați prezentat înainte de aceasta?

M.P.: Nu. Eu nu prezint decât foarte rar idei multiple. Prefer să filtrăm din haos ideile și să mergem cu o singură propunere foarte bine argumentată și justificată. Din punct de vedere al graficii am mers pe structuri moderne cu influențe retro. E un trend, un cult pe care îl găsești acum din New York până în Barcelona și America de Sud, acesta din urmă fiind o exuberantă d.p.d.v. al comunicării, la fel cum e și vinul te face să fii exuberant în comunicare.

L.C.: Paharul este ținut în mână de o femeie. De ce?

M.P.: Am ales o femeie pentru că e un ton de curaj să pui o femeie în lumea vinului, o lume considerată a bărbaților. Marii producători de vin din toată lumea încep să contureze campanii întregi înspre femei. Pe lângă asta, unul dintre soiurile pur românești (Salonul Vinurilor Millésime își dorește să pună producătorii autohtoni în prim plan) este Feteasca, în cele două variante, neagră și albă. Recomandarea noastră a fost să mergem pe imaginea acestei femei care ține în cel mai corect mod paharul Magnifico, cel ce reprezintă logo-ul salonului.

13

L.C.: Reacția clientului? A trebuit să-i convingeți sau le-a plăcut din prima?

M.P.: Ținând cont că aveam un board 100% bărbătesc, logo-ul a fost imediat primit și acceptat. La vederea imaginii complete au fost reacții și de tip ”Uau!”, dar și întrebări de genul ”Oare nu e prea curajos?”. A fost deosebit de plăcut să văd cum ei, cei din comitetul director, s-au convins de direcția bună pe care le-am prezentat-o.

În săptămânile următoare i-am văzut tot mai încântați și mai mândri că acest prim eveniment de o asemenea amploare are această imagine. De asemenea, prezentările către sponsori și parteneri au fost foarte bine primite, mai ales că în comitetele de marketing sexul feminin predomină. A fost un real succes pe toate direcțiile de atragere de parteneri și sponsori.

02

L.C.: Ce făceai dacă nu le-ar fi plăcut? Ai fi încercat să-i convingi?

M.P.: Noi analizăm foarte bine ce avem de făcut, înțelegem cui se adresează imaginea și care e efectul pe care trebuie să-l producă. Pornind de la asta avem nu unul ci 10 argumente perfect valabile pentru adoptarea unui concept. Scoatem din calcul situațiile de refuz pentru că e posibil ca uneori clientul să privească conceptul din punctul lui de vedere, nu al clientului vizat.

Dar dacă demonstrăm că am luat în calcul modul în care gândește clientul vizat, oamenii valoroși și capabili înțeleg ușor. E important să le argumentezi clienților conceptele de comunicare, căci așa și ei pot să le transmită mai departe și își pot construi discursul în raport cu terți la care agențiile de comunicare și branding nu mai au acces.

01

L.C.: Cum vezi viitorul acestui logo? Ce se poate dezvolta în jurul lui?

M.P.: Are gradul de actualitate garantat pentru următorii 5 ani fără nicio problemă. Conceptul grafic și logo-ul permit versatilitate pe zona asta. Se pot construi imagini influențate de diverse curente pentru că e un logo simplu. Arată bine și pe o foaie de hârtie, și pe o mașină, și pe un tricou, și pe o sticlă de vin, Se distinge ușor între toate celelalte.

L.C.: Ar putea fi extins la nivelul orașului? Să se transforme într-un brand, chiar și neoficial, pentru Oradea însăși?

M.P.: Nu. În momentul în care construiești un brand pentru Oradea trebuie să iei în Oradea un target mult mai variat, cu perspective foarte diverse, să ții cont de locuitori, de turiști, de afaceri, de timp liber. Acolo e necesar un brand construit cu multe eforturi, un brand care să poată să îi reprezinte pe toți, lucru care nu este ușor.

L.C.: Apropo, nu v-a interesat să intrați în competiția pentru logo-ul orașului?

M.P.: Deloc. Primăria a lansat un concurs de idei către comunitate. Am considerat că nu ar fi fair-play față de tineri, față de cei care nu au afaceri în acest domeniu, dacă noi, ca agenție, intervenim în acest concurs. De aceea am decis să nu participăm.

Lucian Cremeneanu

Toate materialele grafice folosite în acest material sunt proprietatea Centrului de Cultură și Civilizație a Vinului Millésime.

Reclame